1. Allmänt
1.1. För advokatuppdrag gäller Sveriges Advokatsamfunds vägledande regler om god advokatsed (se www.advokatsamfundet.se). Dessutom gäller följande allmänna villkor.
1.2. LEKKS Advokater AB (”Advokatbyrån”) kommer, inom ramen för lag och god advokatsed, efter bästa förmåga tillvarata klientens intresse.
1.3. När ett uppdrag påbörjas kommer Advokatbyrån och klienten överens om omfattningen av Advokatbyråns tjänster samt om vilka personer som ska arbeta med uppdraget. Omfattningen kan därefter ändras, ökas eller minskas. Om Advokatbyrån gör bedömningen att det är nödvändigt kommer klienten att tillställas en uppdaterad uppdragsbekräftelse.
1.4. På Advokatbyrån arbetar advokaterna gemensamt för att erbjuda klienten den sakkunskap och de resurser som krävs i varje enskilt uppdrag. Det kommer alltid att finnas en advokat som har det övergripande ansvaret för uppdraget. Flera advokater kan emellertid, utifrån uppdragets karaktär, komma att arbeta i varje enskilt uppdrag, om det bedöms nödvändigt.
1.5. Avtalet om uppdraget är ett avtal med Advokatbyrån, och inte med någon fysisk person som har anknytning till Advokatbyrån. Detta gäller även om det är klientens uttryckliga eller underförstådda avsikt att arbetet ska utföras av en eller flera specifika personer. Advokatbyråns delägare omfattas av dessa villkor och dessa personer har inte under några omständigheter något personligt ansvar gentemot klienten, om inte annat följer av tvingande lag.
1.6. Advokatbyråns rådgivning innebär aldrig en garanti för ett visst utfall.
1.7. Om inte annat är avtalat utgör Advokatbyråns utkast just det, utkast. Detta innebär att det som framgår av dessa endast är preliminärt och den gällande informationen framgår endast av Advokatbyråns slutliga versioner av dokument.
1.8. Advokatbyrån kan endast lämna råd om och utifrån rättsläget i Sverige. Baserat på allmän erfarenhet som Advokatbyråns anställda besitter av andra jurisdiktioner kan dessa lämna sin uppfattning om rättsläget i andra jurisdiktioner. Detta ska dock endast ses utifrån att Advokatbyrån delar med sig av den erfarenhet som byrån besitter, och inte såsom juridisk rådgivning. Avser klientens ärende även andra länders jurisdiktioner och kräver erfarenhet av det landets rättsläge, är det nödvändigt att klienten även tar kontakt med en jurist som är kunnig inom det området.
2. Arvoden och kostnader
2.1. För arbetet ska bestämmas skäligt arvode jämte tillämplig mervärdesskatt. Om Advokatbyrån och klienten inte avtalat annat bestäms arvodet – i enlighet med god advokatsed – med beaktande av uppdragets omfattning, dess art, svårighetsgrad och betydelse, samt handläggarnas skicklighet, arbetets resultat och andra sådana omständigheter. Advokatbyrån fakturerar per timme och har således en timarvodestariff. Dessa tariffer revideras årligen. På klientens begäran kan Advokatbyrån inför uppdraget förse klienten med en uppskattning av vårt arvode och löpande hålla klienten underrättad om det upparbetade arvodet. En uppskattning av Advokatbyråns arvode är baserad på den information som finns tillgänglig vid tiden för uppskattningen och är ingen offert om ett fast pris.
2.2. Om det finns förutsättningar för det, sett till uppdragets natur, kan Advokatbyrån och klienten, på klientens begäran, överenskomma om ett fast arvode, arvodestak eller annat arvodesarrangemang. Det ska noteras att detta förfarande är begränsat till upprättande av enklare handlingar såsom gåvobrev, framtidsfullmakter m.m.
2.3. Utöver arvode debiterar Advokatbyrån ersättning för nödvändiga och/eller skäliga kostnader. Det kan exempelvis gälla resekostnader, registreringsavgifter, undersökningskostnader, kostnader för andra rådgivare, kostnader för logi och kopiering.
2.4. Om Advokatbyråns arvode och kostnader ska finansieras genom att klienten tar i anspråk en rättsskyddsförsäkring, är klienten likväl skyldig att erlägga betalning för arvodet och kostnaderna till den del dessa överstiger vad som betalas av försäkringen.
3. Fakturor
3.1. Om inte annat avtalas fakturerar Advokatbyrån löpande i ärendet. På klientens begäran kan Advokatbyrån regelbundet tillhandahålla information om upparbetade arvoden.
3.2. Istället för att fakturera nedlagt arbete under den aktuella tidsperioden kan Advokatbyrån ställa ut en faktura á conto för arvodet. I sådana fall ska den slutliga fakturan för uppdraget ange totalbeloppet för Advokatbyråns arvode, från vilket det arvode som betalats á conto dras av. Detta innebär att det i vissa fall kan bli på det sättet att klienten har erlagt för mycket i á conto, vilket då kommer att betalas tillbaka till klienten när ärendet avslutats. Advokatbyrån strävar dock alltid efter att á contobetalningar ska ligga i fas med upparbetade arvoden.
3.3. I vissa fall kan Advokatbyrån begära förskott (deposition) innan ett uppdrag påbörjas. Förskott betalas till ett klientmedelskonto, och kommer att användas till att reglera framtida fakturor. Totalbeloppet för Advokatbyråns arvode kan bli högre eller lägre än förskottsbeloppet. Om totalbeloppet understiger den erlagda depositionen, kommer överskottet att betalas åter till klienten.
3.4. Om annat inte avtalas förfaller Advokatbyråns fakturor till betalning 30 dagar efter fakturadatum. Dröjsmålsränta debiteras i enlighet med räntelagen (1975:635).
4. Identifiering av klienter
4.1. Enligt lag måste Advokatbyrån, för vissa uppdrag, kontrollera klienters identitet och ägarförhållanden, samt hålla sig informerad om uppdragets art och syftet med detta, innan uppdraget påbörjas. Av denna anledning kan Advokatbyrån komma att be klienten att förse oss med identitetshandlingar avseende denna och/eller dennes bolag och/eller varje annan person som för klientens räkning är involverad i uppdraget. Advokatbyrån har rätt att tacka nej till uppdrag om klienten, på Advokatbyrås begäran, inte kan eller vill lämna sådana uppgifter.
4.2. Advokatbyrån förbehåller sig rätten att frånträda uppdraget om klienten inte lever upp till åtagandet att förse Advokatbyrån med relevant information.
4.3. Det ska noteras att Advokatbyrån enligt lag är skyldig att anmäla misstankar om penningtvätt eller terrorismfinansiering till Finanspolisen. Advokatbyrån är därtill enligt lag förhindrade att underrätta klienter, eller potentiella klienter, om att sådana misstankar föreligger och om att sådan anmälan har gjorts eller kan komma att göras.
5. Rådgivning
5.1. Advokatbyrån lämnar rådgivning anpassad till omständigheterna i det enskilda uppdraget, de fakta som presenterats för Advokatbyrån samt de instruktioner klienten tillhandahåller. Advokatbyrån har rätt att förutsätta att dessa omständigheter, fakta och instruktioner är fullständiga och korrekta. Detta medför att klienten inte kan förlita sig på den givna rådgivningen i ett annat uppdrag, eller använda denna rådgivning för annat ändamål än för vilken den lämnades.
5.2. Advokatbyråns rådgivning i ett specifikt uppdrag omfattar inte möjliga skattekonsekvenser. Advokatbyrån tillhandahåller inte ekonomisk eller affärsmässig rådgivning och inte heller affärsmässiga rekommendationer om huruvida en viss investering eller transaktion ska genomföras eller inte.
5.3. Om Advokatbyrån och klienten inte särskilt avtalat annat, åtar Advokatbyrån sig inte att uppdatera de råd som lämnats med hänsyn till efterkommande förändringar av rättsläget.
5.4. Information som publiceras på Advokatbyråns hemsida är endast avsedd som allmän information och vare sig utgör eller kan ersätta professionell juridisk rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Eventuellt användande av informationen på Advokatbyråns hemsida sker således på användarens egen risk.
6. Ansvarsbegränsning
6.1. Advokatbyrån har för verksamheten anpassade ansvarsförsäkringar.
6.2. Advokatbyråns ansvar för skada som klienten vållas till följd av fel eller försummelse från Advokatbyråns sida vid uppdragets utförande är begränsat till det vid skadetillfället utfallande försäkringsbeloppet enligt den ansvarsförsäkring som Advokatbyrån innehar via Sveriges advokatsamfund. Vid beräkning av skada utges ej ersättning för utebliven vinst, omsättningsminskning, uteblivet eller missat affärsavtal, förlust avseende goodwill eller liknande; ej heller för ersättningsanspråk som klient kan drabbas av till följd av skada som drabbat tredje man.
6.3. Advokatbyråns ansvar gentemot klienten är även begränsat till den skada denna lider. Detta medför bl.a. att skadan ska reduceras med det eller de belopp som kan utfås enligt och genom en försäkring som klienten har tecknat, som har tecknats för klientens räkning, enligt särskilt avtal eller genom skadeslöshetsförbindelse där klienten är part eller förmånstagare om det inte är oförenligt med klientens avtal med försäkringsgivaren eller annan tredje part eller om detta skulle medföra att klientens rättigheter gentemot en försäkringsgivare eller tredje part inskränks pga. detta.
6.4. Oavsett övriga bestämmelser i denna punkt 6 ansvarar Advokatbyrån alltid gentemot klienten för skador orsakade uppsåtligen eller av grov vårdslöshet.
7. Kommunikation
7.1. Advokatbyrån kommunicerar med sina klienter och andra parter involverade i ett uppdrag på flera olika sätt, bland annat via internet och e-post, då dessa är effektiva kommunikationssätt. Dessa kan dock innebära risker för vilka Advokatbyrån inte kan ta något ansvar. Om klienten föredrar att inte kommunicera via ett särskilt medium i sitt uppdrag ska detta meddelas den ansvariga handläggaren.
7.2. Advokatbyråns spam- och virusfilter och säkerhetsarrangemang kan ibland avvisa eller filtrera bort legitim e-post. Klienten bör därför följa upp viktig e-post via telefon, särskilt om dessa inte besvarats av Advokatbyrån.
8. Immateriella rättigheter och sekretess
8.1. Upphovsrätt och andra immateriella rättigheter till det arbetsresultat Advokatbyrån genererar för sina klienter tillhör Advokatbyrån. Klienten har dock rätt att använda resultatet för de ändamål för vilka det tillhandahålls. Om annat inte avtalas får inte något dokument eller annat arbetsresultat som genereras av Advokatbyrån ges allmän spridning eller användas för marknadsföringsändamål.
8.2. Advokatbyrån skyddar, på lämpligt sätt och i enlighet med tillämpliga regler om god advokatsed och dataskydd, eller motsvarande i den relevanta jurisdiktion där Advokatbyrån är verksam, den information som klienten lämnar till oss.
8.3. För det fall överenskommelse nås om att Advokatbyrån anlitar eller samarbetar med andra rådgivare i uppdraget, har Advokatbyrån rätt att lämna ut material och övrig information som Advokatbyrån anser relevant för att rådgivaren ska kunna lämna råd till eller utföra tjänster för klienten.
9. Intressekonflikt
9.1. Advokatbyrån kan vara förhindrad att företräda en part om det föreligger en intressekonflikt i förhållande till annan klient. Därför genomför Advokatbyrån en jävskontroll av om intressekonflikt föreligger, enligt tillämpliga regler om god advokatsed (eller motsvarande i den relevanta jurisdiktion där Advokatbyrån är verksam) innan Advokatbyrån åtar sig ett uppdrag. Det är bland annat av denna anledning som Advokatbyrån efterfrågar personuppgifter.
9.2. Trots sådana kontroller kan det inträffa omständigheter som gör att Advokatbyrån är förhindrad att företräda klienten i ett visst åtagande eller framtida uppdrag. Skulle detta inträffa kommer Advokatbyrån att behandla klienterna rättvist samt med beaktande av tillämpliga regler om god advokatsed. Med hänsyn till det föregående är det därför viktigt att klienten före och under uppdraget förser Advokatbyrån med den information som denne bedömer kan vara relevant för att avgöra om en faktisk eller potentiell intressekonflikt föreligger.
9.3. Advokatbyrån förbehåller sig rätten att frånträda uppdraget om en intressekonflikt skulle uppstå.
10. Bevarande av handlingar
10.1. Under den tid som ett uppdrag pågår kan Advokatbyrån lagra dokument och arbetsresultat som Advokatbyrån, klienten eller tredje man tagit fram, elektroniskt i ett byrågemensamt system för att underlätta tillgång till nödvändig information för den eller de på Advokatbyrån som arbetar för klienten och med klientens uppdrag.
10.2. När ett uppdrag slutförts kommer Advokatbyrån att bevara alla relevanta dokument och relevant arbetsresultat som genererats i ett uppdrag, främst i elektronisk form men avseende originalhandlingar även i pappersform, under den tid som Advokatbyrån anser vara lämplig för den särskilda typen av uppdrag, men under inga omständigheter under kortare tid än vad som krävs enligt reglerna för Sveriges advokatsamfund och den arkiveringsplikt som Advokatbyrån besitter.
10.3. Om annat inte avtalas sänds alla originalhandlingar till klienten när ett uppdrag avslutats. Advokatbyrån kommer att behålla kopior av dessa dokument för sitt eget arkiv. Notera att dessa kopior i många fall inte kan ersätta originalhandlingar.
11. Information om behandling av personuppgifter
11.1. En förutsättning för att Advokatbyrån ska kunna genomföra klientens uppdrag är att klienten lämnar alla relevanta personuppgifter till oss.
11.2. Personuppgifter som lämnats till Advokatbyrån kommer att användas av Advokatbyrån för att denna ska kunna fullgöra ingångna avtal och sina skyldigheter enligt lag, författning och advokatetiska regler. Uppgifter kommer därvidlag bland annat att komma att behandlas i klientregister och Advokatbyråns tidredovisningsprogram.
12. Uppsägning
12.1. Klienten har rätt att när som helst säga upp Advokatbyråns uppdrag. En uppsägning ska meddelas Advokatbyrån skriftligen.
12.2. Av tillämplig lag respektive god advokatsed följer i vilka fall Advokatbyrån har rätt eller skyldighet att frånträda uppdraget. Vid uppsägning eller Advokatbyråns frånträdande är klienten alltjämt skyldig att erlägga betalning för Advokatbyråns arbete och de kostnader som Advokatbyrån har haft t.o.m. dagen för uppdragets upphörande eller Advokatbyråns frånträdande, i enlighet med dessa allmänna villkor.
13. Klagomål
13.1. Om klienten har synpunkter på hur ett uppdrag har handlagts uppmanas denne att i första hand kontakta den advokat som angivits som ansvarig för uppdraget. Klient som är missnöjd kan också göra en disciplinanmälan mot den eller de advokater som har utfört uppdraget genom att skriva till Sveriges Advokatsamfund.
13.2. Om klienten har anspråk på skadestånd med anledning av utfört uppdrag ska detta genast framställas skriftligen till Advokatbyrån, varvid grunderna för påståendet om ersättningsskyldighet ska anges. Krav får inte framställas senare än 12 månader efter det senare av (i) den dag då den sista fakturan utställdes för det uppdrag som kravet avser, och (ii) den dag då de aktuella omständigheterna var kända för klienten eller, efter rimlig efterforskning, kunde ha blivit kända för klienten.
13.3. Uppdraget är underkastat svensk rätt. Tvister i anledning av uppdraget ska hänskjutas till avgörande av svensk domstol med Växjö tingsrätt som första instans.
14. Konsumenttvistnämnd
14.1. Klient som är konsument kan under vissa förutsättningar vända sig till Advokatsamfundets Konsumenttvistnämnd för att få arvodestvister och ekonomiska krav mot Advokatbyrån prövande. För ytterligare information, se www.advokatsamfundet.se/konsumenttvistnamnden. Nämnden har postadress Konsumenttvistnämnden, Sveriges advokatsamfund, Box 27321, 102 54 Stockholm.
1. In general
1.1. The Swedish Bar Association's guiding rules on good legal practice apply to legal assignments (see www.advokatsamfundet.se). In addition, the following general terms and conditions apply.
1.2. LEKKS Advokater AB (“Law Firm”) will, within the framework of the law and good legal practice, to the best of its ability safeguard the client’s interests.
1.3. When an assignment is first initiated, the Law Firm and the client will agree on the scope of the Law Firm’s services, and which lawyer will work on the assignment. The scope may subsequently be changed, increased or decreased. If the Law Firm determines that it is necessary, the client will be provided with an updated assignment confirmation.
1.4. At the Law Firm, the lawyers work together to offer the client the expertise and resources required for each individual assignment. There will always be one lawyer who has overall responsibility for the assignment. However, depending on the nature of the assignment, several lawyers may work on each individual assignment, if deemed necessary.
1.5. The agreement regarding the assignment is an agreement with the Law Firm, and not with any natural person connected with the Law Firm. This applies even if it is the client's express or implied intention that the work be performed by one or more specific person(s). The partners of the Law Firm are covered by these terms and conditions, and do not have any personal liability towards the client, under any circumstances, unless otherwise provided by mandatory law.
1.6. The legal advice provided by the Law Firm can never guarantee a specific outcome.
1.7. Unless otherwise agreed, the Law Firm's drafts are just that: drafts. This means that what is stated in them is only preliminary and the valid information is only stated in the Law Firm's final versions of documents.
1.8. The Law Firm can only provide advice on and based on the legal situation in Sweden. Based on the general experience that the Law Firm's employees have of other jurisdictions, they can provide their opinion on the legal situation in other jurisdictions. However, this should only be seen as the Law Firm sharing the experience that the firm has, and not as legal advice. If the client's matter also concerns the jurisdictions of other countries and requires experience of the legal situation in that country, it is necessary that the client also contacts a lawyer who is knowledgeable in that area.
2. Fees and costs
2.1. A reasonable fee shall be determined for the work, including applicable value-added tax. Unless otherwise agreed between the Law Firm and the client, the fee shall be determined – in accordance with good legal practice – with consideration for the scope of the assignment, its nature, degree of difficulty and importance, as well as the skills of the staff, the results of the work and other such circumstances. The Law Firm invoices per hour and thus has an hourly fee schedule. These schedules are revised annually. At the client's request, the Law Firm may provide the client with an estimate of our fee prior to the assignment and keep the client informed of the accrued fee on an ongoing basis. An estimate of the Law Firm's fee is based on the information available at the time of the estimate and is not a quote for a fixed price.
2.2. If the nature of the assignment allows, the Law Firm and the client may, at the client's request, agree on a fixed fee, fee cap or other fee arrangement. It should be noted that this procedure is limited to the preparation of simpler documents such as gift deeds, future powers of attorney, etc.
2.3. In addition to the fee, the Law Firm charges compensation for necessary and/or reasonable expenses. This may include, but is not limited to, travel expenses, registration fees, investigation costs, costs for other advisors, accommodation costs, and copying.
2.4. If the Law Firm's fees and costs are to be financed by the client making use of insurance for legal expenses (“rättsskydd”), the client is nevertheless obliged to pay for the fees and costs to the extent that these exceed what is paid by the insurance.
3. Billing
3.1. Unless otherwise agreed, the Law Firm will handle the billing of the assignment on an ongoing basis. At the client's request, the Law Firm may regularly provide information on accrued fees.
3.2. Instead of invoicing the work on an ongoing basis as stated above, the Law Firm may issue invoices on account. In such cases, the final invoice for the assignment shall state the total amount of the Law Firm's fee, from which the fee paid on account is deducted. This means that, in some instances, it may be the case that the client has paid too much on account, which will then be paid back to the client when the matter is concluded. However, the Law Firm always strives to ensure that payments on account are in line with accrued fees.
3.3. In certain cases, the Law Firm may request an advance payment (deposit) before an assignment begins. Advance payments are paid into a client funds account, separate from the Law Firm’s accounts, and will be used to settle future invoices. The total amount of the Law Firm's fee may be higher or lower than the advance payment. If the total amount is less than the deposit paid, the excess will be paid back to the client. If the total amount is more than the deposit paid, the client is obliged to pay the exceeding amount.
3.4. Unless otherwise agreed, the Law Firm's invoices are due for payment 30 days after the invoice date. Late payment interest is charged in accordance with the Swedish Interest Act (1975:635).
4. Identification of clients
4.1. By law, the Law Firm must, for certain assignments, verify the identity of clients and ownership circumstances, and keep itself informed of the nature and purpose of the assignment, before the assignment begins. For this reason, the Law Firm may ask the client to provide us with identity documents regarding him and/or his company and/or any other person who is involved in the assignment on behalf of the client. The Law Firm has the right to refuse to accept an assignment if the client, at the Law Firm's request, is unable or unwilling to provide such information.
4.2. The Law Firm reserves the right to withdraw from the assignment if the client does not meet the obligation to provide the law firm with relevant information.
4.3. It should be noted that the Law Firm is required by law to report suspicions of money laundering or terrorist financing to the Financial Police. The Law Firm is also prohibited by law from informing clients, or potential clients, that such suspicions exist and that such a report has been made or may be made.
5. Legal advice
5.1. The Law Firm provides advice adapted to the circumstances of the individual assignment, the facts presented to the Law Firm, and the instructions provided by the client. The Law Firm has the right to assume that these circumstances, facts and instructions are complete and correct. This means that the client cannot rely on the advice in another assignment or use the advice for a purpose other than that for which it was provided.
5.2. The Law Firm's advice in a specific assignment does not include possible tax consequences. The Law Firm does not provide financial or business advice, nor does it provide business recommendations on whether a particular investment or transaction should be carried out.
5.3. Unless the Law Firm and the client have specifically agreed otherwise, the Law Firm does not undertake to update the advice we have provided in light of subsequent changes in the legal situation.
5.4. Information published on the Law Firm's website is intended for general information only and neither constitutes nor can replace professional legal advice. There is a risk that the content is not exhaustive or fully up to date. Any use of the information on the Law Firm's website is therefore at the user's own risk.
6. Limitation of Liability
6.1. The Law Firm has liability insurance tailored to its operations.
6.2. The Law Firm's liability for damage caused to the client as a result of errors or negligence on the part of the Law Firm in the performance of the assignment is limited to the insurance amount payable at the time of the damage according to the liability insurance that the Law Firm holds through the Swedish Bar Association. When calculating damage, compensation is not paid for lost profits, reduced turnover, missed or failed business agreements, loss of goodwill or the like; nor for compensation claims that the client may suffer as a result of damage suffered by a third party.
6.3. The law firm's liability towards the client is furthermore limited to the damage suffered by the client. This means, among other things, that the damage shall be reduced by the amount or amounts that can be obtained under and through the client’s insurances, insurances that has been taken out on behalf of the client, under a special agreement, or through an indemnity agreement to which the client is a party or beneficiary, unless this is incompatible with the client's agreement with the insurer or other third party, or if this would result in the client's rights towards an insurer or third party being restricted.
6.4. Regardless of the other provisions of this clause, the Law Firm is always liable to the client for damages caused intentionally or by gross negligence.
7. Communication
7.1. The Law Firm communicates with its clients and other parties involved in an assignment in several different ways, including via the internet and e-mail, as these are effective means of communication. However, these may involve risks for which the Law Firm cannot take any responsibility. If the client prefers not to communicate via a particular medium in their assignment, this must be notified to the administrator.
7.2. The Law Firm's spam and virus filters and security arrangements may sometimes reject or filter out legitimate emails. The Client should therefore follow up on important emails by telephone, especially if these have not been answered by the Law Firm.
8. Intellectual Property and Confidentiality
8.1. Copyright and other intellectual property rights to the work results generated by the Law Firm for its clients belong to the Law Firm. However, the client has the right to use the results for the purposes for which they are provided. Unless otherwise agreed, no document or other work result generated by the Law Firm may be given general distribution or used for marketing purposes.
8.2. The Law Firm protects, in an appropriate manner and in accordance with applicable rules of good legal practice and data protection, or their equivalents in the relevant jurisdiction in which the Law Firm operates, the information that the client provides to the Law Firm.
8.3. If the Law Firm, through agreement with the client, engages or collaborates with other advisors in the assignment, the Law Firm has the right to disclose material and other information that the Law Firm deems relevant for the advisor to be able to provide advice to or perform services for the client.
9. Conflict of Interest
9.1. The Law Firm may be prevented from representing a party if there is a conflict of interest in relation to another client. Therefore, the Law Firm conducts a conflict-of-interest check to determine whether such a conflict exists, in accordance with applicable rules of good legal practice, or its equivalent in the relevant jurisdiction in which the Law Firm operates, before the Law Firm undertakes an assignment. It is for this reason, among other reasons, that the Law Firm requests personal data.
9.2. Despite such checks, circumstances may arise that prevent the Law Firm from representing the client in a particular undertaking or future assignment. Should this occur, the Law Firm will treat clients fairly and with due regard to applicable rules of good legal practice. It is therefore important that the client provides the Law Firm with the information that the Law Firm considers relevant, to determine whether an actual or potential conflict of interest exists.
9.3. The law firm reserves the right to resign from the assignment if a conflict of interest arises.
10. Preservation of documents
10.1. During the time that an assignment is ongoing, the Law Firm may store documents and work results produced by the Law Firm, the client or a third party, electronically in a common agency system to facilitate access to necessary information for the person or persons at the Law Firm who work for the client and with the client's assignment.
10.2. Once an assignment has been completed, the Law Firm will retain all relevant documents and relevant work results generated in an assignment, primarily in electronic form but, regarding original documents, also in paper form, for the period that the Law Firm deems appropriate for the assignment. Under no circumstances will this be for a shorter period than is required under the rules of the Swedish Bar Association and the archiving obligation that the Law Firm possesses.
10.3. Unless otherwise agreed, all original documents that the client has provided to the Law Firm will be sent to the client upon completion of an assignment. The Law Firm will retain copies of these documents for its own records. Please note that in many cases these copies cannot replace original documents.
11. Information about the processing of personal data
11.1. A prerequisite for the Law Firm to be able to carry out the client's assignment is that the client provides all relevant personal data.
11.2. Personal data provided to the Law Firm will be used by the Law Firm to enable it to fulfill agreements and its obligations under law, constitution and rules on professional ethics. Data will be processed in client registers and the Law Firm's time accounting program, among others.
12. Termination
12.1. The client has the right to terminate the Law Firm's assignment at any time. A termination must be notified to the Law Firm in writing.
12.2. Applicable law and good legal practice determine in which cases the Law Firm has the right or obligation to withdraw from the assignment. In the event of termination or the Law Firm's withdrawal, the client is still obliged to pay for the Law Firm's work and the costs incurred by the Law Firm up to the date of termination of the assignment or the Law Firm's withdrawal, in accordance with these general terms and conditions.
13. Complaints
13.1. If the client has any comments on how an assignment has been handled, the client is encouraged to first contact the lawyer indicated as responsible for the assignment. A client who is dissatisfied may also file a disciplinary complaint to the Swedish Bar Association against the lawyer(s) who performed the assignment.
13.2. If the client has a claim for damages due to an assignment, this must be immediately submitted in writing to the Law Firm, stating the grounds for the claim for compensation. Claims may not be submitted later than 12 months after the later of (i) the date on which the last invoice was issued for the assignment to which the claim relates, and (ii) the date on which the relevant circumstances were known to the client or, after reasonable investigation, could have become known to the client.
13.3. The assignment is subject to Swedish law. Disputes arising from the assignment shall be referred to a Swedish court of law, with Växjö District Court as the first instance.
14. Consumer Disputes Board
14.1. Clients who are consumers may, under certain conditions, contact the Swedish Bar Association's Consumer Disputes Board to have fee disputes and financial claims against the Law Firm reviewed, by writing to Konsumenttvistnämnden, Sveriges advokatsamfund, Box 27321, 102 54 Stockholm. For further information, see www.advokatsamfundet.se/konsumenttvistnamnden